آیا هوش مصنوعی واقعا باهوش است ؟

هوش مصنوعی

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

آیا هوش مصنوعی واقعا باهوش است ؟

نام نویسنده تاریخ زمان مطالعه خلاصه مطلب
محمد وکیلی ۱۴۰۱/۱۱/۲۱ ۱۰ دقیقه امروزه هر تکنولوژی جدید برای فروش بیشتر ، نیازمند هیاهو است . اما آیا این هیاهو واقعیت دارد یا خیر ؟

در این مقاله نتیجه یک تست واقعی از جدیدترین تکنولوژی آمریکا را بررسی می کنیم.

 

هوش مصنوعی

به عنوان یک علاقه مند به مباحث هوش مصنوعی ، تصمیم گرفتم محصول جدید این دنیا یعنی ChatGPT را تست کنم . محصولی که بنظر می رسد یک نقطه پر سروصدا در این دنیا باشد .

قبل از شروع ، برای دوستان علاقمند ولی نا آشنا با این بحث ، این لینک را پیشنهاد میکنم .(با ChatGPT آشنا شوید؛ چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی که شاید جایگزین انسان شود)

اما خیلی خلاصه بگویم این چت‌بات نمونه اولیه از رباتهای دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید نماید.این محصول جدیدترین دستاورد شرکت تحقیقاتی OpenAI است که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن محسوب می‌شود و البته مایکروسافت هم در آن سرمایه‌گذاری کرده است .

متن کامل مکالمه من و ChatGPT به زبان انگلیسی بود ، بنابراین برای سادگی آن را با گوگل ترانسلیت به فارسی تقدیم حضور میکنم

 

۱) چگونه می توانیم از IOT در یک دامداری استفاده کنیم(شروع با یک سوال تخصصی)

سوال عالی! IoT (اینترنت اشیا) می تواند برای بهبود کارایی یک مزرعه لبنی به چند روش مختلف استفاده شود. برای مثال، می‌توانید از حسگرها یا دوربین‌ها برای ردیابی سلامت حیوانات، نظارت بر سطح رطوبت خاک یا مدیریت موجودی خوراک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از IOT برای خودکار کردن فرآیندهای شیردوشی و تغذیه استفاده کنید، که این کار را برای کشاورزان لبنی آسان‌تر و کم‌تر می‌کند.

تحلیل : جواب را با یک جمله عامیانه شروع کرد و سپس سوال را برای پرهیز از اشتباه مرور کرد و بعد برچسبهای موجود در بانک اطلاعاتی خود را در زمینه “دامپروری” و “IOT” در قالب جملات تنظیم و ارائه نمود

 

۲) می توانید در مورد مدیریت موجودی خوراک برای من بیشتر توضیح دهید(حرکت به سمت عمق مطلب)

مطمئن! مدیریت موجودی خوراک با اینترنت اشیا شامل قرار دادن حسگرها یا دوربین‌ها در فضای ذخیره‌سازی خوراک است. این می تواند به ردیابی مقدار خوراک استفاده شده و همچنین نظارت بر کیفیت خوراک کمک کند. همچنین به دامداران کمک می کند تا سوابق بهتری داشته باشند و از اطلاعات برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد بهترین نوع خوراک برای حیواناتشان استفاده کنند. باز هم توصیه می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع تحقیقات بیشتری انجام دهید.

تحلیل : مقاله منبع خود را با برچسبهای “مدیریت موجودی خوراک” و “اینترنت اشیاء” خلاصه و ارائه کرد و چون منبع دیگری با درصد بالای پاسخگویی دراختیار نداشت ، با یک جمله کلی سعی کرد گفتگو را خاتمه دهد

 

۳) دوربین های موجود در فضای ذخیره سازی خوراک چگونه می توانند کمک کنند؟(حرکت به سمت عمق بیشتر)

دوربین‌های موجود در منطقه ذخیره‌سازی خوراک می‌توانند با ارائه اطلاعات بی‌درنگ درباره سطح عرضه و کیفیت خوراک کمک کنند. این به کشاورزان اجازه می دهد تا استفاده را دنبال کنند، تصمیمات خرید خود را تنظیم کنند و مطمئن شوند که حیواناتشان بهترین غذا را با کیفیت دریافت می کنند. علاوه بر این، فیدهایی با دوربین های نصب شده می توانند به کاهش سرقت کمک کنند و دید کلی بهتری از فضای ذخیره سازی ارائه دهند.

تحلیل : اینبار برچسب “دوربین” را هم به دیگر برچسبها اضافه کرد و با اینکار توانست کاربردهای دیگری را هم پیدا کند. به عنوان مثال کاهش سرقت

 

۴) من فکر می کنم این راه حل هوشمندانه ای نیست، شما چی فکر می کنید( سعی کردم ربات را به چالش بکشم )

من می دانم که استفاده از دوربین ممکن است برای همه مزارع شیری امکان پذیر یا مطلوب نباشد. با این حال، راه‌های دیگری برای مدیریت موجودی خوراک با استفاده از اینترنت اشیا وجود دارد، مانند قرار دادن حسگرها در فضای ذخیره‌سازی یا اتصال مقیاس‌های موجود به یک سیستم آنلاین. من شما را تشویق می کنم که این گزینه ها را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای مزرعه شما بهترین است.

تحلیل : در برابر عاقلانه نبودن راه حل با سعی کرد با تعویض افعال ، جمله های قبلی را اصلاح کند و سپس به سمت دیگری بحث را هدایت نماید . ولی باز هم در پایان با احساس خطر شکست در گفتگو ، تصمیم گیری را به انسان واگذار کرد

 

۵) من یک دامدار نیستم و مدیر یک شرکت فناوری هستم که می خواهد بهترین راه حل را برای دامداران ایجاد کند و آنها را برای فروش عرضه کند.(حذف فرضیات اولیه ربات)

عالیه! راه های زیادی وجود دارد که شرکت های فناوری می توانند به دامداران کمک کنند تا کارایی مزارع لبنی خود را بهبود بخشند. اینترنت اشیا می‌تواند ابزار ارزشمندی در این زمینه باشد زیرا به شما امکان می‌دهد به راحتی سلامت دام را کنترل کنید، موجودی خوراک را مدیریت کنید، فرآیندهای شیردوشی و تغذیه را خودکار کنید و موارد دیگر. تحقیق در مورد نیازهای دامداران و توسعه محصولات یا خدمات متناسب با نیازهای آنها نقطه شروع خوبی است. موفق باشید!

تحلیل : با حذف فرضیات اولیه ، دچار سردرگمی شد و دوباره همان پاسخ اولیه را با روشی دیگر که بنظر می رسد با ML بهبود یافته است تکرار کرد. در پایان هم محترمانه تقاضای خاتمه بحث را دارد.

 

۶) اما من متوجه نشدم که چگونه می توانیم از IOT در یک مزرعه لبنی استفاده کنیم (سعی کردم ML را تست کنم)

اینترنت اشیا می تواند برای بهبود کارایی یک مزرعه لبنی به چند روش مختلف استفاده شود. برای مثال، می‌توانید از حسگرها یا دوربین‌ها برای ردیابی سلامت حیوانات، نظارت بر سطح رطوبت خاک یا مدیریت موجودی خوراک استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید فرآیندهای شیردوشی و تغذیه را به‌طور خودکار انجام دهید و این کار را برای کشاورزان لبنی آسان‌تر و کم‌تر می‌کند. توصیه می کنم درباره این موضوع تحقیق کنید تا درباره نحوه استفاده از اینترنت اشیا در یک مزرعه لبنی بیشتر بدانید.

تحلیل : به طرز باورنکردنی ، به جواب اولیه رسیدم !

 

نتیجه گیری شاید در این مرحله سخت و یا بدتر از آن عجولانه باشد ولی بنظرم رسید که رباتهایی مانند ChatGPT ، هنوز تا زمانی که بخواهند باهوش باشند و جایگزین انسان شوند راه زیادی دارند

 

بیشتر بخوانید

مدیریت را با مدیران تجربه کنید

پیشرو در نرم افزارهای مدیریت دامپروری