مقاله شناسایی حیوانات و ثبت سوابق در گله های دام سبک

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

مقاله شناسایی حیوانات و ثبت سوابق در گله های دام سبک

 

نام گردآورندگان تاریخ زمان مطالعه خلاصه مطلب
محمد تیموری

کارشناس علوم دامی

فعال در زمینه فناوری اطلاعات در حوزه دامپروری و کشاورزی

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۲دقیقه مطالعه این مطلب به شما کمک میکند تا اهمیت ثبت سوابق و رکورد های دام سبک و راهکارهای شناسایی دام سبک آشنا شوید

 

نگهداری سوابق ، یکی از جنبه های مهم تولید و دامپروری گوسفند است.  نگهداری سوابق عملکرد به تشخیص اینکه کدام بره ها باید به عنوان جایگزین نگهداری شوند ، کدام میش ها باید نگهداری یا حذف شوند و کدام قوچ ها بره های بهتری تولید می کنند کمک می کند. حفظ سوابق مربوط به استفاده از محصولات بهداشتی حیوانات (آنتی بیوتیک ها، ضد انگل ها و غیره) به طور فزاینده ای اهمیت دارد.اولین مرحله ثبت اطلاعات و سوابق ، وجود راهکاری برای شناسایی و تمایز دام هاست.

 

شناسایی حیوانات

ثبت سوابق با شناسایی فردی حیوانات آغاز می شود.  راهکار شناسایی ایده آل برای گوسفندان باید

  • دائمی
  • مقاوم در برابر از دست دادن یا پاره شدن
  • آسان برای خواندن از راه دور
  • و استفاده از آن آسان باشد

و همه اطلاعات در مورد حیوان را در یک نگاه ارائه دهد که متأسفانه وجود ندارد!!!!  انتخاب شناسایی به ترجیحات شخصی دامدار، نیازها، هزینه و میزان نگهداری در حیوان بستگی دارد.

 

انواع مختلف راهکار های شناسایی

برچسب های گوش

روش های زیادی برای شناسایی گوسفند و بره وجود دارد که برچسب گوش رایج ترین آنهاست.  برچسب های گوش در اندازه ها، طرح ها و برندهای مختلف تولید می شوند. برچسب های برنجی، آلومینیومی و پلاستیکی وجود دارد. تگ های دکمه ای، تگ های چرخشی و تگ های حلقه ای و برچسب های الکترونیکی(RFID)

 

 برچسب های برنجی

 

برای برچسب زدن بره های کوچک یا تازه متولد شده ایده آل هستند . آنها سبک هستند ، بنابراین روی گوش پایین نمی آیند.  با این حال، بره ها باید گرفته شوند تا برچسب آن ها خوانده شود.  برچسب‌های فلزی ارزان‌ترین و آسان‌ترین برای استفاده هستند ، اما احتمال پاره شدن آن‌ها و ایجاد واکنش در گوش بیشتر است.

 

تگ های چرخشی و حلقه ای

برای بره ها خوب کار می کنند و خواندن آنها راحت تر از تگ های برنجی است. بسیاری از تولیدکنندگان برچسب های دکمه ای را  ترجیح میدهند. نوع خاصی از این مدل تگ   دارای انتهای باز هستند تا از پاره شدن گوش جلوگیری کنند. با این حال، قبل از قرار دادن برچسب، باید سوراخی در گوش ایجاد کنید. دائمی بودن و کنده نشدن آن ها نسبتا خوب است ، اما هر چه تگ بزرگتر باشد احتمال افتادن آن بیشتر می شود .اکثر شرکت ها برچسب های کوچکتری برای گوسفند و بره می سازند.

 

 

خالکوبی

بهترین شکل دائمی برای شناسایی است. همچنین به هیچ وجه به ظاهر حیوان آسیب نمی رساند و ارزش آن را کاهش نمی دهد. اعداد و حروف از سوزن‌هایی ساخته شده‌اند که سوراخ‌های کوچکی در گوش‌ها به شکل خود ایجاد می‌کنند و جوهر روی سوراخ‌ها می‌زنند تا عدد قابل خواندن باشد. بزرگترین عیب خالکوبی این است که خواندن خالکوبی از راه دور دشوار است. معمولاً برای شناسایی باید حیوان گرفته شود.

 

بریدگی گوش

بریدگی گوش یک بریدگی V شکل است که در جایی در گوش قرار می گیرد. در حالی که بریدگی گوش می تواند یک سیستم کامل شناسایی حیوانات باشد، همانطور که در مورد خوک انجام می شود، بریدگی گوش در گوسفند بیشتر برای تمایز ساده استفاده می شود. به عنوان مثال، بریدگی گوش می تواند برای نشان دادن نوع تولد و/یا هفته تولد استفاده شود. از بریدگی های گوش می توان برای علامت گذاری میش ها برای حذف استفاده کرد.

 

زنجیر یا بند گردن زنجیر

یا تسمه گردن کم استفاده ترین نوع شناسایی در گوسفند است. آنها بیشتر با حیوانات شیری رایج هستند. زنجیر گردن دارای یک برچسب شماره گذاری شده است که با شماره شناسایی آن حیوان مطابقت دارد. این زنجیر به اندازه کافی در اطراف گردن حیوانات قرار می گیرد که نیفتد، اما به اندازه ای محکم است که اجازه تنفس و رشد حیوانات جوان را نمی دهد. حیوانات در حال رشد نیاز به بازرسی مکرر دارند. زنجیر احتمال دارد روی برآمدگی هایی که حیوان را خفه می کند گیر کند.  وقتی حیوانات در یک گروه هستند به سختی می توان آنها را دید. آنها نوعی شناسایی دائمی نیستند زیرا می توان آنها را به راحتی حذف کرد.

 

 

شناسه الکترونیکی

تعداد حیواناتی که با فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) شناسایی می شوند به سرعت در حال رشد است و ممکن است به زودی همه گیر باشد. برچسب های گوش الکترونیکی رایج ترین شکل شناسه الکترونیکی هستند. یک ریزتراشه و آنتن مسی مارپیچ در یک گوشواره پلاستیکی استاندارد کپسوله شده است. بولوس شکمبه با استفاده از یک تفنگ توپی تجویز می شود و در شکمبه حیوانات قرار می گیرد. به راحتی بسته بندی جدا می شود و می توان آن را بازیافت کرد. ریزتراشه ها نوعی شناسایی هستند که شامل کاشت یک تراشه الکترونیکی با یک فرستنده رادیویی مینیاتوری و آنتن در زیر پوست یک حیوان است. شایع ترین محل کاشت بین تیغه های شانه یا نزدیک پایه گوش است. ترانسپوندر همچنین می تواند به شکلی باشد که توسط حیوان بلعیده شود.

برچسب زدن گوش یکی از بهترین راه های شناسایی حیوانات است. برچسب‌های گوش باید بین غضروف میانی و پایینی گوش و به اندازه‌ای دور از گوش قرار گیرند تا امکان رشد پشم در آینده فراهم شود. علاوه بر شناسایی یک حیوان، برچسب های گوش می توانند حاوی اطلاعات مفید دیگری در مورد حیوان باشند. اولین عدد روی برچسب گوش می تواند برای نشان دادن سال تولد حیوان استفاده شود. برچسب‌های رنگی مختلف را می‌توان برای سال‌های تولد، انواع نژاد، پدران یا صاحبان مختلف استفاده کرد. نام یا پیشوند ثبت نام تولید کننده یا مزرعه را می توان روی برچسب نوشته یا حک کرد. برچسب های گوش را می توان در گوش های مختلف (راست یا چپ) قرار داد تا نوع تولد، جنسیت بره، نوع نژاد یا پدر را نشان دهد.

 

اهمیت ثبت سوابق در دام سبک

سوابق تولید

برای نظارت بر عملکرد گله باید سوابق اولیه خاصی نگهداری شود. سوابق تولید کاربردی عبارتند از پدر و مادر، تاریخ بره زایی، جنسیت بره ها و شناسه بره ها. همچنین ممکن است بخواهید نظراتی در مورد سهولت بره زایی، توانایی مادری میش وسلامت بره های متولد شده را ثبت کنید. بسیاری از تولیدکنندگان وزن تولد بره ها را نیز ثبت می کنند.

 

نمونه رکورد های انفرادی میش

بره ها را باید در هنگام از شیر گرفتن وزن کرد تا وزن شیرگیری بره ها وهمچنین  وزن شیرگیری برای میش ها تعیین شود. وزن ۱۲۰ روزه نشان دهنده میزان رشد پس از شیرگیری است. سوابق دیگر ممکن است با توجه به اهداف هر گله نگهداری شود. برای استفاده صحیح در انتخاب، همه رکوردها باید بر اساس یک مبنای مشترک تنظیم شوند. معیارهای رشد مانند وزن از شیر گرفتن باید بر اساس جنسیت بره، نوع تولد و پرورش، سن بره و سن دام تنظیم شود.

 

بررسی و مقایسه دام های گله

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بر اساس سوابق عملکرد، این نکته مهم است که فقط حیوانات از همان گروه مقایسه شوند. گروه های دامی یک گله گروهی از حیوانات هم سن و سال هستند که در همان محیط و با مدیریت دقیقاً یکسان بزرگ شده اند. اگر تصمیم گیری برای جنسیت انجام شود، نر ها و ماده ها با مدیریت یکسان می‌توانند در یک گروه قرار گیرند.

 

 

نگهداری سوابق کامپیوتری

در حالی که صفحات گسترده (به عنوان مثال اکسل) و پایگاه های داده مانند (Access) را می توان برای ضبط، مرتب سازی و تجزیه و تحلیل داده های عملکرد استفاده کرد، استفاده از یک نرم افزار مشخص که با توجه به شرایط مزرعه و شرایط مدیریت و تقویمی مناسب برای استفاده دامداری ها بهینه شده باشد بسیار مفید و کاربردی بوده و به کمک آن می توان در تایم های مختلف گزارشات مختلف براساس سوابق ثبت شده گرفت .نرم افزار دام سبک مدیران در این زمینه بسیار کابردی عمل کرده و در آن می توان اطلاعات مربوط به تولید مثل حیوان پارامتر های وزن کشی بره زایی و .. را ثبت کرده و  شرایط تولید را به خوبی کنترل و مدیریت کرد.

 

منبع www.sheep101.info

 

بیشتر بخوانید

نصب نرم افزارهای مدیران در کشور سوریه

سوریه نیز به مدیران پیوست

کاربران سوریه نیز پس از کشورهای افغانستان گرجستان مرکزی عراق کردستان عراق امارات متحده عربی آذربایجان استفاده از مجموعه نرم افزار های مدیران را آغاز

مدیریت را با مدیران تجربه کنید

پیشرو در نرم افزارهای مدیریت دامپروری