مقاله رابطه اسکور حرکتی و کنترل لنگش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

 

 

چکیده

وقتی احساس خوبی داشته باشیم، قد بلند می ایستیم و قدم هایمان کاملاً اندازه خواهد بود. همین امر در مورد دام نیز صادق می باشد.لنگش به معنای بد راه رفتن هست و مهمترین عامل لنگش درد است. بیماری لنگش ممکن است در اوایل به صورت خفیف انجام شود که مهمترین علامت و نشانه بروز بیماری پشت خمیده گاو است.تحقیقات نشان داده است که تغییرات در انحنای ستون فقرات با وجود ضایعات سم ارتباط زیادی دارد که می تواند اولین نشانه لنگش باشد و نشان دهنده این باشد که درمان باید قبل از ایجاد ضایعات جدی تر آغاز شود.

 

 

لنگش و تولید

لنگش سومین عامل مهم کاهش تولید در گاوداریها شناخته شده‌است و با کاهش تولید شیر و کاهش باروری در گاو شیری موجب تحمیل هزینه به دامداری می شود .بنابراین به منظور دستیابی زودتر به لنگش پیش از آنکه منجر به هزینه های مستقیم و غیرمستقیم شود،استفاده از یک سیستم مشاهده ای رایگان و ساده که به آن امتیاز دهی به حرکت می گویند، اهمیت میابد.دقت در یافتن دام‌های مبتلا به عارضه لنگش، قبل از شدت یافتن بیماری از ضررهای اقتصادی آتی جلوگیری خواهد کرد ،از این رو خیلی مهم است که شما در مسیر پیمودن گاوها به سالن شیردوشی نحوه راه رفتن و پشت گاوهای شیری را بررسی کنید

تاکید این سیستم امتیاز دهی  بر برسی عواملی از جمله مشاهده ایستادن و راه رفتن گاو – با تأکید ویژه بر وضعیت پشت گاو که شواهدی از توزیع وزن است ، می باشد.

 

علائم لنگش در گله

علائم رایجی وجود دارد که نشان می دهد لنگش در گله وجود دارد.

-عدم تمایل به راه رفتن (در هنگام برخورد پا به زمین، سر تکان می دهد یا بی حرکت می ماند)

-کمر یا ستون فقرات وقتی که حیوان از ناحیه پا عقب درد می کند بیشتر قوس می دهد.

– طول گام کوتاه می شود و به علت وزن گیری نا مناسب اندام ها ،اندام حرکتی یک طرف گاو بیشتر فرو می رود و این نشان می دهد حیوان در حال انتقال وزن از طرف مقابل آسیب دیده است.

– سرعت راه رفتن طبیعی حیوان کاهش می یابد.

-برای استراحت اندام آسیب دیده متوقف می شود.

-بعضی از گاوها هنگام چرخش های تند یا تلاش برای بلند شدن ناتوان می مانند.

 

 

 

 

مبانی اسکوردهی حرکتی

-حیوانات را مرتب امتیاز دهید.

-حیوانات باید هنگام ایستادن و راه رفتن روی یک سطح جامد، یکدست و بدون لغزش مشاهده شوند. حیوانات به طور طبیعی گام های خود را روی سطح لغزنده کوتاه می کنند، بنابراین امتیاز دهی دقیق نخواهد بود.

-اگر حیوانات در حال دویدن هستند نباید امتیاز بگیرند.

-بهتر است گاو های هر بهاربند یا طویله را با هم امتیاز دهید زیرا اگر در بسیاری از گاوهای موجود در آن، لنگش مشاهده شود، ممکن است به شما در شناسایی علت کمک کند.

-در صورت امکان، گاوهای شیری را قبل از شیردوشی امتیاز دهید. وقتی گاو ها برای مدتی مجبور به ایستادن شوند، ممکن است لنگ ظاهر شوند در حالی که واقعی نیستند.

-بهتراست افراد ثابتی مسئول امتیازدهی گله باشند. زیرا آنها حرکت تک تک گاوها  را درک می کنند و می توانند علائم لنگش را زودتر متوجه شوند.

– انجام عملیات سُم چینی در فواصل زمانی ۳ تا ۴ ماهه که در کنترل لنگش بسیار موثر است.

یک سیستم امتیازدهی حرکتی می تواند به ثبت سوابق مربوط به بروز لنگش، نوع آسیب یا ضایعه ایجاد کننده بیماری، چه یک مورد جدید باشد یا مزمن، و اثربخشی درمان کمک کند.

جهت دستیابی به این هدف ابتدا باید تمامی اطلاعات درهربارامتیازدهی حرکتی ثبت گردد و بتوان از این اطلاعات خام ،گزارشات وخروجی های مفید جهت تصمیمات مدیریتی اتخاذ نمود.

پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار مدیریت گله شیری و نرم افزار جانبی سم چینی می باشد.که در خصوص ثبت اطلاعات و دسترسی آسان به سوابق اسکور حرکتی و سم چینی گله ، عالی ترین امکانات را در اختیار گاوداری ها قرار می دهد.

 

نرم افزار مدیریت گاو شیری مدیران

نرم افزار سم چینی مدیران

نرم افزار گزارشگیر رز مدیران

 

 

نمونه گزارشات:

 

 

 

 

نویسنده مقاله زمان خواندن تاریخ منبع
معصومه حاتمی ۳ دقیقه ۱۴۰۰/۰۴/۱۷ https://www.zinpro.com/locomotion-scoring-helps-catch-lameness-problems-early

 

 

بیشتر بخوانید

نصب نرم افزارهای مدیران در کشور سوریه

سوریه نیز به مدیران پیوست

کاربران سوریه نیز پس از کشورهای افغانستان گرجستان مرکزی عراق کردستان عراق امارات متحده عربی آذربایجان استفاده از مجموعه نرم افزار های مدیران را آغاز

مدیریت را با مدیران تجربه کنید

پیشرو در نرم افزارهای مدیریت دامپروری